Så gör du när en anhörig gått bort

När en anhörig dör är det inte bara sorgen som ska hanteras, det uppkommer även en rad praktiska frågor. Läs tips om vad du kan börja med och vad banken kan hjälpa dig med.
När en anhörig dör är det inte bara sorgen som ska hanteras, det uppkommer även en rad praktiska frågor. Läs tips om vad du kan börja med och vad banken kan hjälpa dig med.
När en person dör övergår alla ägodelar, avtal och skulder till ett så kallat dödsbo. Företrädare för dödsboet är dödsbodelägarna. Vem som är dödsbodelägare framgår av bouppteckningen som ska vara registrerad hos Skatteverket.
I väntan på bouppteckningen kan någon tillfälligt ta hand om och vårda egendomen, till exempel den som har bott tillsammans med den avlidne.
Så snart banken får kännedom om dödsfallet sker en rad automatiska åtgärder:
Bank-, betal- och kreditkort samt BankID spärras.
Dispositionsrätter tas bort för god man och förvaltare.
Kapital- och räntebesked skickas till dödsboets adress.
Internetbanken, mobilbanken och Kundcenter avslutas.
Banken kan under en övergångsperiod hjälpa till med betalningsservice, dit du som dödsbodelägare kan skicka och betala räkningar samt lösa in utbetalningsavier som står i den avlidnes eller i dödsboets namn. Det kan vara till exempel begravningskostnader, hyra, el- och telefonräkningar. Pengarna tas ifrån den avlidnes konto och där sätts även utbetalningsavier in.
På efterlevandeguiden.se finns fler bra checklistor att använda sig av som hjälp för att systematiskt kunna hantera all administration kring dödsfallet.
Vi hoppas att denna artikel varit till hjälp.