Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

Mobilt SäkerhetsID

Aktivera och hantera barnens banktjänster i din mobilbank. Du aktiverar enkelt Mobilt SäkerhetsID direkt i din mobilbank, sedan kan barnen använda Internetbanken Ung och Mobilbanken Ung för att till exempel göra överföringar eller ladda sitt kontantkort.

Fördelar med Mobilt SäkerhetsID

Mobilt SäkerhetsID är en ID metod för unga som du som vårdnadshavare enkelt aktiverar och administrerar via Mobilbanken Privat. Ett bra alternativ om du inte vill besöka ett bankkontor för att beställa Mobilt BankID till barnet.

Med Mobilt SäkerhetsID får barnet tillgång till Internetbanken Ung och de tjänster du valt att aktivera i Mobilbanken Ung, enkelt och säkert.

Använd Mobilt SäkerhetsID

Mobilt SäkerhetsID fungerar på samma sätt som Mobilt BankID med samma BankID säkerhetsapp som Mobilt BankID men identifieringsmetoden kan bara användas för att logga in i vår mobil- och internetbank ung.

Kom igång - Steg för steg i mobilbanken

Vårdnadshavare ansluter barnet till Mobilt SäkerhetsID, liksom övriga mobila tjänster i mobilbanken.

  1. Gå in i inställningar under Mobilbanken Ung och hämta barnets uppgifter
  2. Om barnet saknar IB avtal kommer man automatiskt till ”Anslut till Internetbanken ung”.
  3. Anslut barnet till Mobilt SäkerhetsID.
  4. Signering sker med säkerhetsdosa eller Mobilt BankID.
  5. Efter signering genereras en säkerhetskod som ska anges i barnets BankID-app för att aktivera tjänsten.

Pris

Mobilt SäkerhetsID är kostnadsfritt i banken. Eventuella avgifter för datatrafik vid användning av tjänsten betalas till mobiloperatören.

Kom igång med Mobilt SäkerhetsID

Ladda ner BankID säkerhetsapp

Gå in på App Store, Google Play eller Windows Phone Store och sök efter BankID. Ladda ner BankID säkerhetsapp genom att installera den på din smartphone eller surfplatta.

Mobilt BankID fungerar till smartphones och surfplattor baserade på Android och Apples iOS (iPod Touch, iPhone och iPad) eller Windows Phone 8. Vi rekommenderar att du alltid har uppdaterat med de senaste versionerna av mobilbanken och BankID säkerhetsapp i App Store, Google Play eller Windows Phone Store.

Vad är Mobilt SäkerhetsID?

Mobilt SäkerhetsID är en ID-metod för personer under 18 år. Vårdnadshavare kan enkelt ansluta sitt barn till Mobilt SäkerhetsID i Mobilbanken Privat. Mobilt SäkerhetsID fungerar på samma sätt som Mobilt BankID med samma BankID säkerhetsapp som Mobilt BankID men bara i bankens egna kanaler.

Så här används Mobilt SäkerhetsID tillsammans med mobilbanken

För att kunna använda mobilbanken ung måste man vara ansluten till internetbanken ung. Appen heter Sparbankenung och laddas ner via App Store eller Google Play.

Barnet kommer igång efter att ha laddat ner säkerhetsappen och valt lösenord. BankID säkerhetsapp öppnas automatiskt när ID-metod Mobilt SäkerhetsID har valts vid inloggning till mobilbanken. Efter att koden angetts är barnet inloggat. Har barnet en Iphone med fingeravtrycksmöjlighet samt iOS 9 går det också välja att identifiera sig med Touch ID. I mobilbanken ung kan man bland annat hålla koll på sina konton och sitt sparande, fylla på sitt kontantkort, skaka fram sitt saldo och designa sitt eget bankkort.

Så här används Mobilt SäkerhetsID tillsammans med internetbanken ung

Om barnet saknar internetbanksavtal så kommer du automatiskt till anslutningsflödet – ”Anslut till Internetbanken ung” när du går in i inställningar i din mobilbank.

Barnet kommer igång efter att ha laddat ner säkerhetsappen och valt lösenord. Sedan väljer barnet Mobilt SäkerhetsID som inloggningsmetod varpå BankID säkerhetsapp startar automatiskt. Efter att ha angett sitt lösenord är barnet inloggat. Har barnet en Iphone med fingeravtrycksmöjlighet samt iOS 9 går det även att identifiera sig med Touch ID.

I internetbanken ung kan barnet se alla sina konton och göra överföringar mellan de konton som förmyndare godkänt. Barnet kan också ladda kontantkort, designa sitt eget bankkort samt öppna e-sparkonto för att starta ett sparande.

Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

Telefonbanken

Öppet dygnet runt*
Från Sverige: 0771-22 11 22
Från utlandet: +46 771 22 11 22
*Andra öppettider kan
förekomma under storhelger

Spärra kort

Öppet dygnet runt
Från Sverige: 08-411 10 11
Från utlandet: +46 8 411 10 11

Digital support

Öppet dygnet runt*
Från Sverige:
0771-97 75 12
Från utlandet:
+46 771 97 75 12
*Andra öppettider kan
förekomma under storhelger