Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

Swish

Skicka och ta emot pengar med mobilen. Swish är säkert, enkelt och pengarna kommer fram direkt. Beställ Swish direkt i mobilbanken. Nu behöver du uppdatera din Swish-app. Från och med den 2/2 behöver du ha version 3.0 för att du ska kunna fortsätta Swisha som vanligt.

Bra anledningar att skaffa Swish

Med Swish kommer pengarna in på mottagarens konto direkt oavsett vilken Swish-bank mottagaren har. Allt som behövs är ett mobil- eller Swish-nummer.

Du ansvarar för att se till att mottagarens namn och belopp är rätt innan du godkänner betalningen med Mobilt BankID.

Du kan betala med Swish till mindre företag, föreningar och organisationer om de är anslutna till Swish. Swish-numret börjar då med 123 följt av en unik sjusiffrig sifferserie.

Så här beställer du Swish

1. Beställ Swish

Logga in i internetbanken eller i Mobilbanken på Betala och överföra. Anslut ett mobilnummer till ett av dina konton.

2. Beställ Mobilt BankID

Beställ direkt i mobilbanken, internetbanken eller på ett bankkontor.

3. Ladda ner och aktivera Swish

Ladda ner Swish-appen i App Store, Google Play eller Windows Store och aktivera tjänsten med Mobilt BankID.

Swish i vardagen

Skicka pengar inom familjen, betala tillbaka ett lån, skänk pengar till en insamlingsorganisation eller samla ihop pengar till idrottslaget. Swish är ofta bra att ha! Nu är det enklare att sälja dina prylar också.

Med Swish tar du betalt med hjälp av mobilnumret och pengarna kommer in på kontot direkt. Med senaste versionen 3.0 kan du betala med Swish i webbutiker och appar och ta emot återbetalningar för returer och reklamationer.

Så använder du Swish

Du ansluter ditt mobilnummer till ditt bankkonto. Sedan behöver du bara mottagarens mobilnummer eller Swish-nummer för att skicka pengar. Tjänsten är helt säker, eftersom du godkänner dina betalningar med Mobilt BankID. Både du och mottagaren behöver vara anslutna till Swish. Sedan är det bara att swisha varandra!

Swish är ett samarbete mellan Swedbank och sparbankerna, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB och Skandia.

Säkert med Mobilt BankID

Du använder Mobilt BankID för att aktivera Swish-appen och godkänna Swish-betalningar.

Mobilt BankID är en e-legitimation för smartphones och surfplattor, och används på samma sätt som säkerhetsdosan för internet- och mobilbanken.

Pris

Mobilt BankID är kostnadsfritt i banken. Eventuella avgifter för datatrafik vid användning av tjänsten betalas till mobiloperatören.

Frågor och svar

Hur mycket pengar kan jag skicka med Swish?

När du skaffar Swish är beloppsgränsen 15 000 kr per vecka. I din internet- och mobilbank kan du ändra gränsen eller ha en tillfällig beloppsgräns upp till 150 000 kr som är giltig i en dag (gäller för dig som är över 18 år).

Ungdomar under 18 år får automatiskt beloppsgränsen: 2 500 kr/rullande 30 dagars period. Beloppsgränsen kan höjas upp till 15 000 kr/rullande 30 dagars period eller kan sänkas till 500 kr/rullande 30 dagarsperiod. Ändring av beloppsgränsen kan göras via målsmans mobilbank eller på kontor.

Ny mobiltelefon - så gör du med Swish

Om du har behållit mobilnumret behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen i din nya mobil. Har du bytt mobilnummer måste du först avsluta tjänsten i internetbanken och sedan ansluta dig på nytt till tjänsten med det nya mobilnumret.

Hur godkänner jag en betalning?

Du ansvarar för att beloppet och att mottagarens namn är rätt innan du godkänner betalningen med Mobilt BankID. Däremot behöver du inte Mobilt BankID för att ta emot betalningar. Mobilt BankID är en e-legitimation för smartphones och surfplattor. Med ett Mobilt BankID kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter.

Kan jag använda tjänsten om jag inte har en smartphone?

Ja, du kan ansluta dig till Swish utan att ha en smartphone. Men har då endast möjlighet att ta emot betalningar.

Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

Kundcenter

0581 - 880 00
Måndag - onsdag 09.00-16.45
Torsdag 09.00-17.45
Fredag 09.00-15.30

Spärra kort

Öppet dygnet runt
Från Sverige: 08-411 10 11
Från utlandet: +46 8 411 10 11

Telefonbanken

Öppet dygnet runt*
Från Sverige: 0771-22 11 22
Från utlandet: +46 771 22 11 22
*Andra öppettider kan
förekomma under storhelger

Digital support

Öppet dygnet runt*
Från Sverige:
0771-97 75 12
Från utlandet:
+46 771 97 75 12
*Andra öppettider kan
förekomma under storhelger