Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

Bedrägerier

Banken tillhandahåller användarvänliga och säkra lösningar för alla tjänster. För att den totala säkerheten ska bli god krävs det dock att även du som kund hjälper till och skyddar dina uppgifter.

Banken tillhandahåller användarvänliga och säkra lösningar för sina tjänster. För att den totala säkerheten ska bli bra krävs det dock att även du hjälper till och skyddar dina uppgifter. Om du inte är försiktig och uppmärksam kan du utsättas för bedrägerier. Nedan följer exempel på olika bedrägerier där internet, e-post, telefoner, automater med mera används som verktyg.

Det finns risk att bedragare kan

  • komma över det som tillhör din identitet exempelvis PIN-koder, kortnummer, dosan och BankID. Bedragaren vill kunna uppträda i ditt namn för att sedan komma åt dina tillgångar och/eller
  • erbjuda dig personligen, att delta i en ”affär” med fantastisk avkastning. Erbjudandet förespeglar utdelning via en vinst eller hög avkastning på en investering. Alla erbjudanden innehåller dock, så småningom åtaganden som du måste göra först, exempelvis lämna ut personliga uppgifter, öppna konto och/eller betala en avgift.

 

Tänk på att du:

  • aldrig svarar på skräpmail, phishing, nigeriabrev, falska vinstvarningar,falska virusvarningar eller liknande
  • inte öppnar bilagor som följer med e-post från okända avsändare
  • aldrig lämnar personlig eller ekonomisk information (till exempel PIN-kod,lösenord, med mera) via e-post eller på osäkra hemsidor.
  • inte skriver ned eller förvarar din PIN-kod tillsammans med kortet
  • är försiktig när du lämnar kortet för betalning i en osäker miljö som du inte har kontroll över
  • inte svarar på konstiga frågor per telefon från okända personer
  • aldrig lämnar ut personliga koder via telefon (även om personen ifråga påstår sigringa från banken eller från polisen!)
  • aldrig använder BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig
  • om du blir misstänksam när någon ringer, lägg på luren och slå själv in numret till bankens kundtjänst
    0581-88 000 för att kontrollringa.
  • Om du drabbas - polisanmäl alltid! Anmäl både bedrägeriförsök och genomförda bedrägerier.

Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

Kundcenter

0581 - 880 00
Måndag - onsdag 09.00-16.45
Torsdag 09.00-17.45
Fredag 09.00-15.30

Spärra kort

Öppet dygnet runt
Från Sverige: 08-411 10 11
Från utlandet: +46 8 411 10 11

Telefonbanken

Öppet dygnet runt*
Från Sverige: 0771-22 11 22
Från utlandet: +46 771 22 11 22
*Andra öppettider kan
förekomma under storhelger

Digital support

Öppet dygnet runt*
Från Sverige:
0771-97 75 12
Från utlandet:
+46 771 97 75 12
*Andra öppettider kan
förekomma under storhelger