Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

2016-04-04

Exempelbild

Nu fungerar Touch ID för inloggning med Mobilt BankID och Mobilt SäkerhetsID

Från och med den 4 april 2016 kan den som använder en iPhone med fingeravtrycksmöjlighet och har iOS 9, identifiera sig med Touch ID.

Funktionen gäller vid inloggning till Mobilt BankID och Mobilt SäkerhetsID.

I stället för att ange sin säkerhetskod vid legitimering med Mobilt BankID eller Mobilt SäkerhetsID går det nu att använda Touch ID i nyare Apple-produkter. Det innebär att man använder sig av sitt fingeravtryck vid identifiering när man ska logga in.

För att till exempel godkänna transaktioner krävs det fortfarande säkerhetskod.

Förutsättningar för att Touch ID ska fungera vid inloggning

  • iPhone eller iPad med stöd för Touch ID
  • Operativsystemet iOS 9
  • Touch ID är aktiverat på enheten och fingret är registrerat
  • TouchID är aktiverat i BankID appen
  • Mobilt BankID har uppdaterats i App Store

F n fungerar den bara för Iphone och Ipad men funktionen är plattforms-oberoende och kommer även att gälla för möjliga kommande implementationer av fingeravtrycksidentifiering, till exempel i Android.

Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

Kundcenter

0581 - 880 00
Måndag - onsdag 09.00-16.45
Torsdag 09.00-17.45
Fredag 09.00-15.30

Spärra kort

Öppet dygnet runt
Från Sverige: 08-411 10 11
Från utlandet: +46 8 411 10 11

Telefonbanken

Öppet dygnet runt*
Från Sverige: 0771-22 11 22
Från utlandet: +46 771 22 11 22
*Andra öppettider kan
förekomma under storhelger

Digital support

Öppet dygnet runt*
Från Sverige:
0771-97 75 12
Från utlandet:
+46 771 97 75 12
*Andra öppettider kan
förekomma under storhelger